Sider

torsdag 22. februar 2018

Ikke kilometer, men timer ♥

Bærer du en gammel drøm?
Kanskje en yr, ustyrlig drøm?
Helt fra den gang du var liten,
og ingen drøm for stor!
Gi den vinger, ikke vent!
(Erik Bye)

Til sommeren har vi bodd i Tomter i 7 år allerede, og jeg hadde aldri trodd det skulle bli som det har blitt ♥ Noen ganger er det nesten at jeg klyper meg i armen for å sjekke at det hele ikke bare er en drøm. Å få opppleve å bo sammen den herlige flokken vår, alle fantastiske individer med hver sin personlighet. Nest etter gleden over alle hundene er alt det man er så heldig å få lære. Selv om jeg var 13 år da jeg fikk min første hund, så var det nesten som å starte med blanke ark når jeg begynte med trekkhunder og hundekjøring. Jeg har sugd til meg mye kunnskap av andre erfarne kjørere. Plukket opp "gullkorn" her og der fra andre ♥

Midt i flytteprosessen til Tomter kjøpte vi superhunden vår Saxo fra Marianne Skjøthaug og Arne Karlstrøm. Jeg husker da Marianne sa noe sånn som, ikke tell bare km, men hvor lenge du er ute med bikkjene. Akkurat det har vært veldig godt å ta med seg, hvertfall nå om dagen med all snøen. Selv om vi er ute timevis hver dag, så blir det aldri så langt som vi kunne ønske hjemmefra. Bikkjene jobber som helter med å brøyte, for vi har verken scooter eller slodd. Jeg bruker gå opp en del på ski eller truger, så kjører vi ut med slede etterpå. Det funker det, men bikkjene blir ikke akkurat raske, men desto sterkere.

Så å ikke la seg stresse pga manglende kilometer, men heller nyte alle timene ute med hundene er gull ♥ Er alltids noen kommandoer man kan pirke på. Jeg må si jeg blir imponert når jeg ber lederhunder ta av løypa for å kave i løssnøen. Er jo ikke det som er mest naturlig når det er et spor og egentlig ingen hindringer i sporet. Eller hvor fort de finner sporet etter snøfall. Vi har også fire hunder som har fått/skal få prøve seg foran. Olaf og Octavia virker til å være lovende foran. Jansson og Melissa har jeg ikke prøvd foran ennå. De har gått en del i point, men begge skal få prøve seg i front. Har stor tro på Melissa ♥ Hun er veldig fokusert til å være så ung! Vimsen Jansson derimot er jeg usikker på. Han tror jeg vil komme til å bruke lang tid på å bli voksen i hodet ♥

Apropos Saxo ♥ Det skiller 7 år på Saxo og Olaf, og her går Olaf i lære hos Saxo foran. Så går jyplingen Jansson alene. Som 1 åring begynner han endelig få kontroll på de lange beina sine. Tror aldri han hadde vært på noe ordentlig skautur før han flyttet hit. Aldri vært borti en mer klønete husky! Bakerst går flokkens yngste, lille Melissa på drøye 8 mndr sammen med selveste Gonzo ♥

Besøk også gjerne vår hjemmeside http://www.huskybanden.com eller vår fbside https://www.facebook.com/pages/Huskybanden/186558051419185